De docenten van het Kunstencentrum zijn hoogopgeleide, volledig bevoegde musici en dansers. Ze zijn afkomstig van conservatoria, hogescholen en dansopleidingen en zijn specialisten op hun eigen gebied. De docenten hebben aandacht voor het recreatieve aspect van de lessen, maar zijn ook gericht op het bereiken van kwaliteitsniveaus.
De docenten die workshops geven en lesgeven op basisscholen, zijn zorgvuldig geselecteerd op basis van opleiding en kwaliteiten. Zij zijn ervaren in het werken met groepen.
We stellen ze graag aan u voor!
Harry Dijkstra - accordeon
Harry Dijkstra is op zijn negende begonnen met accordeon spelen. Tijdens zijn accordeonstudie aan het conservatorium van Groningen kwam hij in aanraking met de andere balginstrumenten: trekharmonica en bandoneón. Sinds 1990 werkt Harry als accordeondocent aan verschillende muziekscholen en heeft hij door de jaren heen, behalve veel ervaring, een stabiele lespraktijk opgebouwd. Voor de trekharmonica maakt Harry met regelmaat lesmateriaal en voordrachtsstukken. Dit resulteerde in de boeken “ANOTHER DAY” & “LEMON TREE GARDEN”. Hierin staan originele stukken voor de twee-rijer CF harmonica. Daarnaast speelt Harry in verschillende ensembles en treedt hij ook vaak als solist op.
Marianne Heeres - Blokfluit
Hoewel haar ouders dachten dat ze niet zo muzikaal was, mocht Marianne toch naar muziekles. Ze ging naar AMV (algemene muzikale vorming). Daar kreeg ze een blokfluit in haar handen gedrukt en leerde noten lezen in een grote groep van maar liefst 25 (!) kinderen. Helaas was dat niet zo’n prettige ervaring... wat een lawaai! Ondanks deze ondankbare lesvorm (gelukkig gaat dat tegenwoordig heel anders!) had ze enorm veel plezier in blokfluit spelen. Ze speelde elke dag, verslond lesboekje na lesboekje en ontwikkelde zich in een razend tempo. Ze kreeg individueel les en leerde alle soorten en maten blokfluiten te bespelen: van de kleine sopranino tot de grote basblokfluit. Ook speelde ze met veel plezier in verschillende jeugdorkesten waaronder zelfs de Big Band van haar middelbare school. Muziek maken bleek een heerlijke ‘uitlaatklep’!
Leuker en creatiever
Nadat ze haar conservatoriumstudie Blokfluit had afgerond, studeerde ze Muziekwetenschap en behaalde ze een bevoegdheid om AMV-lessen te geven. Want dat laatste wilde ze graag op een veel leukere, creatievere en kindvriendelijkere manier kunnen geven dan ze zelf had ervaren ;-) Verder heeft Marianne zich in 2018 gespecialiseerd in het lesgeven aan meer- en hoogbegaafde kinderen door een studie te volgen bij Novilo. Marianne is docent in hart en nieren. Elke leerling ziet zij als een mens met vele talenten. Ze heeft leerlingen in de leeftijd tussen de 6 en 80 jaar. Zij weet iedereen prachtig, maar vooral met heel veel plezier alle soorten blokfluiten te bespelen.
Marianne: “ Het plezier dat mensen uitstralen als ze muziek maken en zich ontwikkelen is echt de drijfveer bij mijn werk!”
Elke dag een stapje
Of je nou veel of weinig muzikale aanleg hebt, dat is voor Marianne niet zo van belang. Het gaat in haar lessen niet direct om de muzikale “prestaties”, maar vooral om de weg daar naar toe. Elke dag een stapje zetten, hoe klein soms ook, maakt dat je mooi muziek kunt leren maken. Dat gaat natuurlijk niet altijd gemakkelijk en vanzelf! Daar is oefening en doorzettingsvermogen voor nodig. Maar Marianne helpt iedere leerling (en zo nodig ook hun ouders) bij hun persoonlijke proces. Daarbij maakt ze veel gebruik van haar speciale coachingsvaardigheden, die ze leerde tijdens haar studie bij Novilo.
Marianne vertelt over haar werk bij het Kunstencentrum in Winschoten: “Ik geef al sinds 1999 met veel plezier les bij het Kunstencentrum (voorheen Muziekschool Oost Groningen). Elke donderdag komen kinderen en volwassenen naar de blokfluitlessen die ik geef. Voor de kinderen ontwikkelde ik een speciale beginnerscursus, Blokfluitland, omdat ik merk dat kinderen het beste leren in spelvorm en van elkaar. Dat geeft hen veel plezier. Ook het leiden van blokfluitensemble Rosa Nova voor volwassenen vind ik erg leuk om te doen.”
Paul uit blokfluitensemble Rosa Nova: “Marianne weet ons kundig en gedreven tot steeds mooier samenspel te brengen. Fantastisch!”
En verder... Marianne heeft een eigen lespraktijk in Zuidhorn: Muziek op Maat en ze is werkzaam bij Ars Musica Friesland. Daarnaast is ze trainer/coach bij Wijsjedeweg waar ze kennis deelt over hoogbegaafd gedrag tijdens de muziekles, aan haar collega muziekdocenten.
Eleanore Tan - cello
Ik ben geboren in Höxter te Duitsland. Op mijn vierde kwam ik in Nederland te wonen en op mijn zesde ben ik begonnen met cellospelen bij Hans Borstlap, voormalig cellist bij het Gelders Orkest. In de jaren er na, tot mijn 14e, heb ik veel verschillende docenten gehad doordat we veel verhuisd zijn (binnen en buitenland). Op mijn 14e ben ik toegelaten tot de Sweelinck-Academie van het Conservatorium van Amsterdam bij Maarten Mostert. Hier heb ik ook bij het Nederlands Jeugd StrijkOrkest gespeelt. Ik vervolgde de bachelor opleiding bij Jan Ype Nota en Michel Strauss aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Hier heb ik tijdens mijn Bachelor stage gelopen bij Het Noord Nederlands Orkest. Ook heb ik mijn Master aan het Prins Claus Conservatorium bij Jan Ype Nota met succes afgerond.
Naast mijn reguliere lessen kreeg ik masterclasses van onder Colin Carr, Dmitri Ferschtman, Richard Aaron, Shmuel Magen, Xenia Jankovic, Johan van Iersel Michel Fonteneau.
De warme celloklank
De klank van de cello ligt heel dicht bij de menselijke stem en cellospelen is super leuk om te doen. Let eens op de muziek in een film of serie; de cello wordt vaak ingezet bij momenten waar emotie een grote rol speelt. Probeer een keer een proefles en ervaar zelf hoe het voelt om achter de cello te zitten. Heb je vragen of wensen wat betreft muziekkeuze, dan is dat altijd bespreekbaar.
Beginners
Met een selectie uit het leukste en beste lesmateriaal werk je aan een solide basis en speel je al snel duo’s en liedjes. Je speelt ook etudes, toonladders en voordrachtstukken. Plezier in muziek staat voorop!
Gevorderden
Wil je net dat stapje verder komen in je techniek, je interpretatie of repertoire vergoten? Ik ga graag samen met je de uitdaging aan om je de verdieping in je spel te geven die je zoekt!
Wat doe je in de les?
Het meest belangrijke is een ontspannen houding aan te leren zodat je heerlijk brij kan cellospelen. Ik maak een les plan in overleg met jou wat je graag wilt bereiken. Hier komen verschillende onderwerpen naar voren: Etudes, voordachtstukken, Bach suites, toonladders, presentatie, streektechniek, toonvorming, vibrato, positiespel, duimpositie, intonatie, interpretatie en expressie.
Dit is op zowel solo repertoire als orkest/kamermuziek van toepassing. Ik help je graag mee!
Instrumentenhuur
Als je met lessen begint hoef je nog niet meteen een instrument aan te schaffen. Zeker als je nog niet weet of het wel iets voor je is. Vandaar dat de meeste leerlingen beginnen met een gehuurde viool of cello. Voor kinderen in de groei is dat ook erg praktisch omdat er instrumenten zijn in verschillende maten. Je kunt dus altijd een instrument huren dat past bij je lichaamslengte en handgrootte. En je kunt je viool of cello altijd weer inruilen voor een groter exemplaar.
Ina Possel - dans
Ina danst al sinds zij 4 jaar is en begon op de Amstelveense muziekschool met ballet. Sindsdien is zij niet meer gestopt met dansen. In Amsterdam genoot zij de dansacademie en ze was dan ook te zien aan de zijde van grote namen zoals Lee Towers. Ze heeft onzettend veel ervaring en was ook regelmatig te zien in Ahoy. In 1998 verhuisde ze naar Italië waar zij vele jaren heeft lesgegeven en heeft opgetreden. Lesgeven is een passie van Ina en ze heeft leerlingen van alle leeftijden. Zelf geeft ze aan dat ze dat het leukste vindt. Er is veel afwisseling qua dansstijlen, verschillende leerlingen. Het belangrijkste vindt ze dan ook dat iedereen plezier heeft in de lessen en de technieken van de verschillende dansstijlen leert kennen.
Wim Niemeijer - drums
Wim is muzikant in hart en nieren. In 1984 studeerde hij cum laude af aan het conservatorium in Groningen. Hij begeleidde bijna alle Nederlandse artiesten, waaronder Marco Borsato, Lee Towers, Anita Meijer en vele andere. Deze rasmuzikant is hét grote voorbeeld voor iedere leerling, want wie wil er nu niet in bekende bands spelen? Inmiddels werkt Wim alweer 44 jaar met veel plezier in Winschoten.
Annet Scholte - dwarsfluit
Op 10-jarige leeftijd ben ik begonnen met dwarsfluit spelen. Ik werd steeds enthousiaster en het leek me leuk er mijn beroep van te maken, dus toog ik ik op m’n negentiende naar Leeuwarden om daar aan het conservatorium te gaan studeren. Ik 1989 heb ik daar mijn diploma behaald. Vervolgens heb ik op verschillende plaatsen les gegeven. In 1989 ben ik begonnen in de gemeente Menterwolde en in 1992 bij Kunstenschool ZG. Het lesgeven doe ik nog steeds met heel veel plezier! Ik geniet ervan om de leerlingen het fluit spelen aan te leren, maar ook om ze wegwijs te maken in de wereld van de muziek, om met ze samen te spelen en ze te begeleiden naar een optreden. Iedere leerling is uniek en het is boeiend om ieder zijn of haar mogelijkheden te helpen ontwikkelen. Naast het les geven treed ik regelmatig op als solo-fluitiste, als begeleider van koren en als invaller in verschillende orkesten.
Annet Scholte
Op 10-jarige leeftijd ben ik begonnen met dwarsfluit spelen. Ik werd steeds enthousiaster en het leek me leuk er mijn beroep van te maken, dus toog ik ik op m’n negentiende naar Leeuwarden om daar aan het conservatorium te gaan studeren.
Ik 1989 heb ik daar mijn diploma behaald. Vervolgens heb ik op verschillende plaatsen les gegeven. In 1989 ben ik begonnen in de gemeente Menterwolde en in 1992 bij Kunstenschool ZG.
Het lesgeven doe ik nog steeds met heel veel plezier! Ik geniet ervan om de leerlingen het fluit spelen aan te leren, maar ook om ze wegwijs te maken in de wereld van de muziek, om met ze samen te spelen en ze te begeleiden naar een optreden.
Iedere leerling is uniek en het is boeiend om ieder zijn of haar mogelijkheden te helpen ontwikkelen.
Naast het les geven treed ik regelmatig op als solo-fluitiste, als begeleider van koren en als invaller in verschillende orkesten.
Digmon Roovers - gitaar
"Muziekonderwijs is in de eerste plaats nooit bedoeld geweest om een prestatie te leveren..."
Gitaarles door Digmon Roovers, een zeer enthousiaste en ervaren conservatorium muzikant met een rijke muziek-educatieve en creatieve ervaring! Specialiteit: improviseren, ritme, samen spelen in alle stijlen, enthousiasmeren, motiveren, groepsles, lesgeven aan kids. Het belangrijkste voor mij is degene achter de gitaar. De persoon zelf. Wie ben je, wat beweegt je. Waarom speel je gitaar, wat wil je leren. Waarmee kan ik je helpen, waarmee kan ik je “muzikale bagage” vergroten. Digmon is op 8 jarige leeftijd begonnen met gitaarspelen. Op 16 jarige leeftijd speelt hij in zijn eerste band. Verschillende formaties volgen waar hij zowel gitaar, drums als basgitaar in binnen- en buitenland speelt. Digmon wordt toegelaten tot het Conservatorium in Groningen waar hij in 1996 afstudeert. Dan wordt hij gevraagd voor de Five Great Guitars met o.a. Harry Sacksioni, Jan Kuiper, Jan Akkerman, Stochelo Rosenberg en vele andere gitaarhelden, waarmee Digmon verschillende tournee’s langs de Nederlandse theaters doet. Naast het spelen in verschillende formaties is Digmon werkzaam als gitaardocent bij het Kunstencentrum in Winschoten. Hij heeft een bloeiende (privé)lespraktijk en is RGM-Master-Practitioner. Digmon geeft verschillende cursussen en workshops waaronder: Gitaar in de Klas, Muziek á la Guildhall, RGM in de Klas en de jaarlijkse Gypsy Jazz Workshop Week. Verder heeft hij samen met Jan Kuiper de internet gitaarschool “Guitar Gym” opgericht, gebaseerd op improvisatie.
Hendrik-Jan de Jong - gitaar
Hendrik Jan is naast gitarist ook muziekdocent, (singer)-songwriter, producer en audio-editor in hart en nieren. Hendrik Jan begon rond zijn 16e met gitaarspelen al toonde hij als kind al veel interesse in muziek en instrumenten. Tijdens zijn Havo-periode ontstond de wens om een muziekstudie te gaan doen en dit werd het Prins Claus Conservatorium in Groningen. In 2002 studeerde Hendrik Jan cum laude af en vervolgde zijn Master aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. In bands spelen is iets wat Hendrik Jan vanaf dag 1 heeft gedaan. Daarbinnen ontstond ook de rol van song-writer, producer en audio-editor. Na het afronden van zijn studie is Hendrik Jan actief als gitaar&muziek docent op verschillende muziekscholen. Naast zijn rock band Nemesea speelt hij in het akoestisch jazz kwartet The AcoustiCats, de 90’s tributeband TurnUpThe90’s en de coverband Heroes of Rock.
Ruud Vleij - basgitaar en contrabas
Ruud Vleij is bassist/componist/cocent/levensgenieter. Ruud is "bijna bezeten" als het gaat om ‘De Onderkant’ van muziek. ‘Ik wou eigenlijk drummer worden maar dat mocht niet van mijn moeder, toen ben ik bas gaan spelen en heb er nooit een moment spijt van gehad!’ Van niets iets maken is wat hem drijft. Het creatieve proces, samen met de mensen waar je mee werkt en vervolgens het resultaat. Hopend dat het resoneert met het publiek. Altijd spannend!
Piet Roovers - gitaar
Piet is groot geworden met muziek; sinds zijn elfde jaar speelt hij gitaar. In 1988 is hij afgestudeerd aan het conservatorium in Zwolle. Net als Digmon heeft ook Piet met veel bekende muzikanten en artiesten gewerkt, zoals: Marco Borsato, Anita Meijer, the Platters, The Trammps en André Hazes. Ook heeft hij in het verleden als gitarist veel sessions begeleid met o.a. Hans Dulfer, Bertus Borgers, Rosa King etc.. We kunnen dus spreken van een zeer ervaren docent die al sinds 1998 werkzaam is bij De Klinker in Winschoten. Piet geeft les in verschillende stijlen zoals: Rock, Funk, Jazz, Fusion, Fingerpicking en klassiek gitaar.
Nadia Mourik - gitaar
Ik ben Nadia Mourik en ik ben afgestudeerd in Moskou voor klassieke gitaar. Vanaf mijn zevende ben ik onafscheidelijk geweest van mijn instrument. De afgelopen jaren ben ik mijn interesse gaan uitbreiden tot lichte muziek en flamenco. Mijn lessen pas ik aan de interesses, het niveau en de leeftijden van de leerlingen aan. Behalve dat alles vind ik het belangrijk dat een leerling zijn kennis van muziek kan uitbreiden. Dat wil zeggen: niet alleen favoriete liedjes kunnen naspelen, maar ook begrijpen wat hij/zij doet. Meestal begin ik met eenvoudige muziekstukjes zonder notenschrift en wanneer iemand het instrument begint eigen te maken wil ik graag het notenschrift introduceren. Ik geef les op de locaties Vlagtwedde/Onstwedde en Winschoten (Kunstencentrum de Klinker). De dagen van de week zijn bespreekbaar en afhankelijk van het afstemmen tussen de twee locaties.
Vincent van Ballegooijen - hobo & fagot
Studeerde bij Han de Vries hobo en historische hobo bij Ku Ebbinge en speelde in vele ensembles en barokorkesten in heel Europa. Hij richte in 2002 The Northern Consort op waarmee sindsdien vele concerten en andersoortige muziek voorstellingen plaatsvonden. Hij geeft les in de Klinker voor hobo, ensemble en soms ook fagot. Als je hobo of fagot wilt leren spelen, kom dan gerust een keer langs om het uit te proberen.
Harvey Mercera: Keyboard - piano
Ik ben Harvey Mercera, mijn roots liggen op het immer zonnige Curaçao.
MUZIEK overbrengen is mijn passie! Mijn doel is samen met jou het maximale uit jouw muzikaliteit te halen. Plezier én kwaliteit staan bij mij voorop.
Aan het Prins Claus Conservatorium ben ik Cum Laude afgestudeerd als pianist en componist.
Ondertussen heb ik jarenlange ervaring en expertise op het gebied van lesgeven. Als je van mij les krijgt, pas ik de lesmethode aan op jou. Ieder persoon een andere aanpak.
Ivar Römer - klarinet & saxofoon
Sinds schooljaar 2022/2023 verzorgt Ivar Römer de lessen voor klarinet en saxofoon bij Kunstencentrum De Klinker. Ivar is een ervaren en gediplomeerd docent, hij geeft les aan jong en oud, beginners en gevorderden.
Dit zegt Ivar over het (leren) bespelen van een instrument:
Nu de digitale wereld ook in de muziek steeds meer ingang heeft gevonden, is het spelen op een echt instrument haast een unicum! Maar weet hoe belangrijk en vervullend dat kan zijn! Het geeft je iets mee voor je hele leven! Muziek is een zaad dat zich in de rest van je leven verder kan ontwikkelen. Voor kinderen, en niet minder voor volwassenen. Erg belangrijk vind ik het beleven van echte levende klanken en het spelen vanuit je gevoel en met fantasie!
Na een gedegen studie op het Prins Claus Conservatorium, het als dirigent leiden van verschillende orkesten, en het decennia lang geven van klarinet en saxofoonlessen, is mijn ervaring enorm verrijkt. Zowel op muzikaal als pedagogisch gebied. Verschillende leerlingen van me zijn zelf weer doorgestroomd naar het Conservatorium, maar iedereen heeft zich persoonlijk kunnen ontwikkelen en genieten van de muziek.
Een paar speerpunten in mijn lesgeven zijn:
1. Instrumentbeheersing, theoretisch inzicht en muzikaliteit
2. Spelen vanuit het hart en met fantasie
3. Improviseren
4. Samenspel
5. En voor wie dat wil, ook een spirituele verdieping in de omgang met de muziek.
Het mooie van het muziekdocent zijn is dat je leerlingen ontmoet op allerlei niveaus en leeftijden. Mijn jongste leerling is 7 en mijn oudste 72. Muziek beslaat een heel mensenleven! Graag wijd ik jou ook in, in de wereld van de muziek! Schroom niet om een proefles te vragen.
Wim Westerman: orgel en koper
Ik studeerde orgel, trombone en hafabra directie aan het Stedelijk Conservatorium te Groningen en al tijdens mijn studie werd ik docent orgel aan de muziekschool te Groningen en startte ik in Winschoten mijn eigen privépraktijk. Daarnaast begon ik op mijn 18e jaar met het dirigeren van mijn eerste orkest en begeleidde ik al op mijn 14e jaar de kerkdiensten in de Vennekerk te Winschoten. Later werd ik dirigent van verschillende blaasorkesten in de provincies Groningen en Drenthe. In loop van tijd heb ik mijn vakkennis uitgebreid door het volgen van verschillende studies en cursussen. Vrij vlot na mijn conservatoriumstudie ben ik met orgelstudie verder gegaan bij Stef Tuinstra. Aan het conservatorium te Groningen ben ik bij Theo Jellema en Jan Luth kerkmuziek gaan studeren en heb een aantal jaren klarinetlessen gevolgd bij een collega, Jan Hendriksen, aan de muziekschool te Winschoten. Ook in het kader van mijn docentschap heb ik verschillende cursussen gevolgd: o.a. een cursus muzikaal ondernemerschap, les in de groep en muzieklessen in de basisschool. Graag wilde ik ook weer wat met het vak dirigeren doen en ben ik gaan studeren bij Alex Schillings aan het conservatorium te Zwolle. Ik heb tijdens deze studie verschillende cursussen gevolgd bij dirigenten als Jan Cober, Lucas Vis, Klaas van der Woude en Carlo Balemans. In 2011 heb ik in samenwerking met Gruno's Postharmonie uit Groningen het Master diploma directie behaald. Op dit moment ben ik zeer divers bezig. Als organist bespeel ik het orgel van de Marktpleinkerk (Witte 1868) te Winschoten. Te Veendam het drieklaviers orgel van de Grote kerk (Faber en Dienes 1927) en in Meeden het orgel in de protestantse kerk (Hinsch 1751). Als orgel- en koperdocent geef ik les aan het Kunstencentrum te Winschoten. Ook ben ik als koper- en klarinetdocent werkzaam bij de muziekvereniging TMV te Weener (Duitsland). Daarnaast geef ik voor de muziekschool les aan diverse basisscholen in de regio en dirigeer ik blazersklassen van twee scholen. Sinds januari 2015 ben ik als cantor verbonden aan de cantorij van de Jacobuskerk in Rolde. Bij de kopergroep "Meerbrass" (gemeente Oldambt) speel ik trombone en werken we mee aan kerkdiensten, koorconcerten en geven we onze eigen concerten. Natuurlijk wordt er ook gedirigeerd bij verschillende muziekverenigingen. Op dit moment zijn dat: Jeduthun Sellingen, Harmonie Leek en TMV Weener (Duitsland).
Peter Cramer - piano
Docent Kunstencentrum Peter Cramer (piano) had vanaf 1994 een duo met cellist Maarten Boasson en trad op als duo in binnen- en buitenland. In het buitenland heeft het duo onder meer concerten gegeven in New York, Wenen en Parijs. Na het overlijden van zijn collega heeft hij lang niet in deze vorm opgetreden. Tot 2021 toen hij een concert gaf met docente cello Eleanore Tan van het Kunstencentrum ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum van de muziekschool.
Ellen Dijkhuizen - piano
Al vele jaren is Ellen als pianodocent actief en daardoor heeft ze veel ervaring gekregen in het lesgeven aan zowel kinderen als volwassenen.
Ellen vindt het een uitdaging om de liefde voor muziek bij de leerling te stimuleren. Met de piano als instrument en zijn uitgebreid repertoire is dit instrument nog steeds een grote bron van inspiratie voor haar. Er is geen instrument waar zoveel muziek voor geschreven is als de piano. Door het aanleren van allerlei pianistische vaardigheden kan de leerling zijn muzikaliteit ontplooien en daardoor met plezier muziek maken.
Annemieke van Walsum - viool, ensembles en muziek ontdekken
Op 5-jarige leeftijd kreeg Annemieke haar eerste vioollessen aan de muziekschool in Winschoten. Vanaf haar 14e is ze, naast viool, ook altviool gaan spelen waarvoor ze les kreeg van Kees Dekkers. Bij hem is ze afgestudeerd aan het conservatorium in Groningen. Na deze studie is Annemieke verder gegaan met lessen bij Bouw Lemkes. Dit heeft geresulteerd in een akte viool. In 2002 heeft ze het studeren wederom opgepakt en heeft de opleiding Schoolmuziek aan het Conservatorium te Groningen afgesloten met een diploma. Ze is naast de viool- en altvioollessen dan ook breed inzetbaar met ondermeer lessen in Algemene muzikale vorming en muzieklessen op basisscholen. Naast het lesgeven speelt Annemieke graag altviool in het Orkest van de Veenkoloniën (VKSO) en is ze altijd in om mee te spelen met mooie en bijzondere projecten.
Douwe Kamminga - zang
In mijn zanglessen staat de relatie met de klank als natuurlijk, zelforganiserend fenomeen centraal. Het zelforganiserend vermogen van de klank verlangt een onvoorwaardelijke bereidheid tot waarnemen. Dit betekent het opschorten van de wil om de klank te beïnvloeden en te 'verfraaien' (of zich ervoor te verontschuldigen), en ook het op het spoor komen van emotionele en fysieke blokkades die de zelforganiserende eigenschap van de klank in de weg staan. Naarmate de klank vrijer, energieker en krachtiger wordt verdwijnen emotionele en fysieke blokkades. Een proces dat onherroepelijk leidt tot herstel van de connectie met het lichaam en de eigen natuur. Een vrije klank kortom toont een vrij mens. De stijl waarin iemand wil zingen, hetzij pop, volksmuziek, musical of klassiek is hierbij ook volledig vrij. In mijn meer dan dertigjaar omspannende loopbaan als zangdocent ben ik blijven leren en me blijven verdiepen in het fascinerende 'instrument' dat wij als levende mensen zijn tijdens het zingen. Mijn belangrijkste inspiratiebronnen vormen het werk van Stephen Porges ( Polyvagale-theorie), Laurence Heller (grondlegger van de NARM-methode, een model voor psycho-biologische ontwikkeling), Bonnie Bainbrigde ( Body-Mind Centering), Ingrid Voermans (de invloedrijkste vertegenwoordigster van de Lichtenberg-methode oftewel klankgeoriënteerde methode in Nederland) en het Taoïsme, (het principe van de Natuur en de Innerlijke kracht)
Hiske Oosterwijk - zang
Inhale a peaceful breeze, then exhale the love, calm. Dit is een zin uit één van de teksten die ik heb geschreven, bij de muziek van Alex Sipiagin. Het is mijn visie op zingen, voor mij is zingen ontspanning en puur plezier. Ik adem in en elke noot en klank die ik produceer komt met liefde. Als ik zing wil ik het publiek raken, ontroeren, inspireren, vermaken. Om daar je vak van te maken is een voorrecht, het is het mooiste vak dat er bestaat.” Hiske Oosterwijk (1989) is jazzvocalist, geboren en getogen in Friesland. Ze studeerde jazz zang aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen en haalde haar bachelor in 2014 en haar master in 2018. Nog tijdens haar studie, in 2013, stond ze in de finale van het Nederlands Jazz Vocalisten Concours. In 2014 stond ze in de finale van The records – Keep an eye foundation, in 2017 won ze het Concours de la Chanson en in 2018 stond ze in de finale van de Conservatorium talent award. Hiske heeft een brede muzikale interesse, maar haar hart ligt bij de jazz, contemporary, chansons en pop & soul. Ze geeft zangles en workshops, componeert haar eigen muziek en schrijft teksten voor zichzelf en voor anderen. “Het creëren van een verhaal, het delen van mijn eigen levensverhalen, of het puzzelen op het vinden van de juiste woorden voor het verhaal van iemand anders, vind ik fascinerend en mooi om te doen.” Perfect Storm en StereoBass Samen met de Russische bassist Makar Novikov leidt Hiske het project ‘StereoBass’, een formatie van vijf muzikale vrienden. Hun eerste album ‘STEREOBASS’ is uitbracht op het Russische label Rainy Days Records. Daarnaast zit Hiske in de band Perfect Storm. Een nieuwe opkomende band uit het Noorden van Nederland. De muziek kenmerkt zich als progressive rock meets pop en jazz. In 2021 hebben ze hun debut album – No Air – uitgebracht op Glassville Records. Wurden (woorden) & Tiidgenoaten (tijdgenoten) Tiidgenoaten is het nieuwe Friestalige project van Hiske Oosterwijk waarin de Friese historische dichter Gysbert Japicx centraal staat. Ze raakte geïnspireerd door het werk van de dichter en voorzag een tal van zijn gedichten van nieuwe hedendaagse muziek en schreef nieuwe teksten/muziek geïnspireerd op zijn werk. Al het nieuwe werk wordt uitgebracht in het voorjaar van 2021 op het dubbel album – Wurden – Zennez Records, en zal ten gehore worden gebracht in het theater concert Tiidgenoaten, oktober 2021. Wat nog meer.. Hiske heeft meegewerkt aan vele projecten, achtergrondkoren en heeft veel studiowerk gedaan. Daarnaast werkte ze samen met de Russisch-Amerikaanse trompettist Alex Sipiagin in het New Path Quintet, waarmee ze tourde door Europa, Azië en Rusland en twee albums uitbracht. Naast performen geeft Hiske ook (zang)les; privé, workshops en bij Dansacademie Lucia Marthas. ´Ik ervaar een gedreven, zeer gemotiveerde en hardwerkende muzikant, die altijd meer wil leren en wil groeien om tot een hoger muzikaal niveau te komen´ - Alex Sipiagin. ´Hiske is stem-technisch zeer sterk, wat duidelijk te horen is in haar performance en repertoirekeuze, waarin je een flexibele en veelzijdige vocalist ziet´ - Leeuwarder Courant.